مجتمع فرهنگی هنری بنفشه

اصول یادداشت برداری صحیح و موفق

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
1402/08/02 269 بازدید مقالات
اصول یادداشت برداری صحیح و موفق

چطور به بهترین شکل ممکن یادداشت برداری کنیم؟

همه ما می دانیم که نوت برداری باعث می شود تا فهم و درک بهتری نسبت به چیزی که در حال مطالعه هستیم؛ پیدا کنیم اما گاهی اوقات نمی دانیم که روش صحیح نوت برداری چگونه است. روشی که باید آن را انجام دهید در این قسمت از بنفشه به شما توضیح خواهیم داد، انچه خواهید خواند اصول به ظاهر ساده ای است که تاثیر قابل توجهی داشته و اکثر افراد از آن پیروی میکنند.

نکات کلی در یادداشت‌برداری

  • آماده باشید.
  • فقط روی یک سمت کاغذ بنویسید.
  • بین موضوعات مختلف فاصله قرار دهید.
  • همه آنچه را که گفته می‌شود یادداشت نکنید.
  • همه آنچه را که روی تخته نوشته می‌شود یادداشت کنید.
  • از علائم و مخفف‌ها استفاده کنید.
  • افکار، ایده‌ها و سوالات خودتان را از آنچه توسط مدرس یا کتاب گفته‌ شده جدا نگه‌دارید.

چگونه برای یادداشت برداری آماده شویم؟

اما قبل از شروع یادداشت برداری، باید برای انجام این کار آماده شویم. در واقع فارغ از اینکه چه روشی را برای یادداشت برداری و خلاصه نویسی انتخاب می‌کنید، آماده شدن برای آن می‌تواند تاثیر آن را دو چندان کند. به طور کلی ما می‌توانیم به کمک انجام دو کار برای شروع یادداشت برداری آماده شویم.

آمادگی ذهنی و بدنی:

شاید خنده‌دار به نظر برسد اما شما حتی برای یادداشت کردن مطالب مهم یک درس یا آموزش هم نیاز به آمادگی بدنی خواهید داشت. همانطور که قبلا در مقاله بهترین راه افزایش تمرکز؛ گفتیم، به علاوه اینکه رعایت برنامه غذایی منظم به ویژه صرف صبحانه، بسیار در افزایش تمرکز تاثیر گذار است. البته باید گفت با وجود اینکه کافئین موجود در چای و قهوه و قند موجود در شیرینی ها با افزایش انرژی موقتا باعث افزایش تمرکز می‌شوند یا انجام ورزش‌های هوازی که با افزایش سرعت گردش خون، موجب افزایش سرعت انتقال اکسیژن به مغز می‌شوند. همچنین سعی کنید قبل از شروع مطالعه، از لحاظ ذهنی کاملا برای یادداشت برداشتن آماده باشید. وقتی این کار را انجام بدهید، تقریبا هیچ نکته‌ای از زیر دستتان در نمی‌رود.

پیش مطالعه:

مطالعه کردن و پیش‌خوانی مطالب قبل از شرکت در یک کلاس یا آموزش، تاثیر بسزایی در افزایش یادگیری شما دارد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهند وقتی دانشجویان حقوق قبل از شرکت در کلاس، یک پرونده حقوقی را مطالعه می‌کنند، درک آن‌ها از مطلبی که در طول کلاس تدریس می‌شود افزایش می‌یابد. در واقع وقتی شما از قبل برای یک مطلب آماده شده و آن را مطالعه کنید، هنگام تدریس آن درک عمیق‌تری خواهید داشت. برای همین هم نکات مهم را سریع‌تر پیدا کرده و یادداشت می‌کنید.

اصول یادداشت برداری

به طور فعال شنونده باشید

هنگامی که می خواهید نوت بردارید، ممکن است که اشتباه کنید. باید سعی کنید که شنوایی خود را در حد فعال نگه دارید. سوالات خود را بپرسید و توجه و تمرکز تان را افزایش دهید و سعی کنید که همیشه با توجه، کلاس را ادامه دهید.

از سوال پرسیدن نترسید

یادداشت هایی که برمی دارید، برای جلسات بعدی بسیار مفید واقع می شوند بنابراین بهتر است اطلاعات کاملاً صحیح با دسته بندی مناسب را در آن ها وارد کنید و اگر جایی شک دارید، حتما سوال بپرسید.

یادداشت های خود را از لحاظ بصری جذاب کنید

حتماً یک دفتر یادداشت بسیار زیبا بردارید. مرتب نوت برداری کنید و سعی کنید هر موقع که زمان داشتید، داخل آن اشکال رنگارنگ بکشید. از خودکار های رنگی استفاده کنید تا یک دفتر نوت زیبا داشته باشید و همیشه برای خواندن آن انگیزه داشته باشید.

هر زمان هم که وارد کلاس جدید شدید، حتماً یک صفحه جدید باز کنید. همچنین از نمودار ها و سمبل ها، نقطه چین، باکس، جدول و دیگر ابزار بصری استفاده کنید تا هم فهم شما بیشتر شود و هم جذابیت کار بالا برود.سعی کنید که همیشه ماژیک های رنگی یا خودکار رنگی داشته باشید.

اصول یادداشت برداری

اهمیت کلمات کلیدی در یادداشت برداری

همانطور که پیش‌تر گفتیم، هنگام یادداشت برداشتن یا نوت برداری شما نباید تمام مطالب را یادداشت کنید. بلکه باید تنها به سراغ کلمات اصلی و کلیدی بروید. معمولا کلمات و عبارات موجود در یک متن بر دو نوع‌اند.

  • کلمات و عبارات کلیدی
  • کلمات و عبارات اضافی

در هنگام یادداشت برداری باید از نوشتن کلمات اضافی بپرهیزیم. در واقع این کلمات و عبارات نقش ارتباط دادن بین اجزای جملات را برعهده دارند. برای همین هم یادداشت کردن آن‌ها ضروری نیست.

برای مثال به نکته ی زیر توجه کنید:

“در فصل پاییز برگ درختان می ریزد و هوا کمی سردتر می شود. در اولین روز این فصل زیبا است که دانش آموزان به مدرسه می روند.”

تصور کنید که نکته ی بالا جز نکات اصلی یک کتاب می باشد.
کلمات کلیدی این نکته عبارتند از: پاییز، برگ، سرد، مدرسه.

کلمات کلیدی را نوشته و باقی کلمات را در قالب تصاویر در ذهن خود نگه دارید.

نحوه یافتن کلمات کلیدی
همانطور که گفتیم کلمات کلیدی بخش مهمی از نت برداشتن مارا تشکیل میدهند.
اما چگونه باید آنها در یک متن پیدا کرد؟

یافتن کلمه کلیدی با استفاده از متن:
نام ها، تاریخ ها و مکان ها معمولا مهمترین بخش های یک متن هستند. همچنین اعداد و نقل قول ها نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

یافتن کلمه کلیدی با استفاده از سوالات و تمرین ها:
یک راه دیگر برای یافتن کلمات کلیدی، استفاده از تمارین و سوالات مربوط به آن بخش می باشد. با جستجو در تمرین‌ها و سوالات آخر هر بخش، می توانید مهمترین نکات و کلمات کلیدی را به راحتی پیدا کنید و از آن یادداشت برداری کنید.


بیشتر بخوانید: چگونه نویسنده شویم؟

اصول یادداشت برداری

مرور یادداشت ها

مراحل مختلف مرور کردن:

اولین مرحله مرور کردن باید بین بیست تا سی دقیقه پس از کلاس یا مطالعه انجام بگیرد.
دومین مرحله باید یک روز بعد از اولین مرور صورت بگیرد.
سومین مرور هم باید بعد از گذشتن ۶ یا ۷ روز بعد از اولین مرور اتفاق بیفتد.
ده روز بعد از اولین مرور باید چهارمین مرور را انجام دهیم.
یک ماه بعد از اولین مرور، نوبت به پنجمین مرحله مرور می‌رسد.
یک فصل بعد از اولین مرور هم آخرین مرحله از مرور اتفاق می‌افتد.
این مراحل باعث می شوند مطالب تقریبا برای همیشه در ذهن ما باقی بمانند. پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله منحنی فراموشی ابینگهاوس را مطالعه کرده و بیشتر با این موضوع مهم آشنا شوید. 

باید ها و نباید های یادداشت برداری

یادداشت برداری غلط و غیر اصولی درست به اندازه یادداشت نکردن مطالب برای ما مضر است. تا اینجا برخی از اصول را به شما معرفی کردیم. نکاتی که در ادامه می‌آیند به شما کمک خواهند کرد تا به بهترین شکل ممکن نت برداری کنید.

نکات مهمی که باید اجرا کنیم:

قبل از رفتن به کلاس یا سمینار و یا حتی مطالعه، خود را از لحاظ ذهنی آماده کنید.
مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کنید. اغلب اوقات این ضعف باعث می‌شود نکات کلیدی را نشنیده و یا متوجه نشویم.
از روشی استفاده کنید که بیشتر با شما سازگاری دارد. افراد مختلف از روش‌های متفاوت برای یادداشت برداری استفاده می‌کنند. این کار باعث گرفتن نتیجه بهتری می‌شود. 
یادداشت‌های خود را مرور و ویرایش کنید. ممکن است بعد از مدتی نکات جدیدی مرتبط با مطالب پیشین پیدا کنید. سعی کنید آن نکات را به یادداشت های‌تان اضافه کنید. این نکات جدید به شما در مقابله با منحنی فراموشی کمک می‌کنند. 
روش هایی مانند هایلایت کردن و یا خط کشیدن زیر مطالب انعطاف زیادی ندارند. از این رو افراد معمولا دوباره به سراغ آنها نمی‌آیند و آنها را مرور نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید: چگونه به مطالعه کردن عادت کنیم؟


 

یادداشت برداری ؛ سخن پایانی

به یاد داشته باشید هیچکدام از تکنیک‌ها و روش‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، به تنهایی کامل نیستند. توصیه ما این است که از این به بعد حتما مطالب خود را با استفاده از همه روش‌ها و نکات مختلف گفته شده در این مقاله یادداشت کنید. به این ترتیب دیگر دغدغه انتخاب بهترین روش را نخواهید داشت. 

دیدگاه شما
  • نام و نام خانوادگی :*
  • ایمیل :*
  • نظر :*
لطفا صبر کنید ....