مجتمع فرهنگی هنری بنفشه

راه های افزایش خلاقیت در کودکان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
1402/11/21 225 بازدید دانستنیهای کودکان
راه های افزایش خلاقیت در کودکان

کلید طلایی شکوفایی خلاقیت در کودکان

خلاقیت چیست؟

خلاقیت به معنای توانایی تولید ایده‌های جدید و نوآورانه است. خلاقیت می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند هنر، علم، موسیقی، فناوری و ... بروز پیدا کند.

خلاقیت یک مهارت مهم است که می‌تواند به افراد در زمینه‌های مختلف زندگی کمک کند.بسیاری از افراد باورشان این است که خلاقیت یک توانمندی درونی است و کودکان خودشان این خلاقیت را در درونشان دارند اما خلاقیت هم مثل هوش و استعداد است که همه به یک اندازه از آن بهره مند نیستند.
اما باید بدانیم که خلاقیت یک مهارت است و مثل تمام مهارتهای دیگر قابل یادگیری است و می توانیم با سعی و تلاش و ممارست آن را کسب کنیم.

خلاقیت فواید زیادی برای افراد دارد. برخی از فواید خلاقیت عبارتند از:

  • افزایش اعتماد به نفس
  • کاهش استرس
  • افزایش شادی
  • افزایش موفقیت

خلاقیت در کودکان

سن اوج خلاقیت کودکان

به طور کلی کودکان از همان ابتدا رگه‌های هوش و خلاق بودن خود را نشان می‌دهند اما معمولا تمرکز و توجه برای آن‌ها سخت است. در سه سالگی خلاقیت بچه ها افزایش می یابد و در سن 5 سالگی به دلیل افــزایش تمرکز در کودکان، تکمیل زبان و تقویت مهارت‌های جسمی، کودک به اوج تفکر خلاق می‌رسد. اما از پنج سالگی به بعد با ورود به آمادگی ناگهان سقوط می‌کند. در این مرحله و سنین 5 سالگی، شما باید برای پرورش خلاقیت کودکتان سرمایه گذاری کنید و راه‌های پرورش تفکر خلاق را بیاموزید.

برای افزایش خلاقیت کودکان، بازی بهترین راه است

جایی که خلاقیت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی محسوب می‌شود، بازی بهترین و شاید لذت‌بخش‌ترین راه برای پرورش این مهارت در کودکان است. از خمیر بازی و لگو گرفته تا نقاشی و طراحی، هر کدام از این بازی‌ها به نوعی به تقویت خلاقیت کودکان کمک می‌کنند. خمیر بازی بچه‌گانه، فرصتی برای خلق اشکال و شخصیت‌های مختلف را در اختیار کودکان قرار می‌دهد تا تفکر خلاقشان را توسعه دهند. لگو، با مکعب‌های رنگارنگ و قابلیت ساخت سازه‌های مختلف، مهارت‌های حل مسئله و تفکر منطقی را در کودکان تقویت می‌کند. نقاشی و طراحی، فرصت بیان ایده‌ها و احساسات از طریق رنگ‌ها و خطوط را در اختیار کودکان قرار می‌دهد. همچنین باعث تقویت مهارت‌های بصری و حرکتی و پرورش تخیل و تفکر خلاق کودکان کمک می‌شود.

به یاد داشته باشید که خلاقیت، مانند یک گیاه نیاز به آبیاری و مراقبت دارد. بازی، آبی است که به رشد خلاقیت در کودکان کمک می‌کند و شما به‌عنوان والدین، معلمان یا حتی به عنوان جامعه، باید این فرصت را برای کودکان فراهم کنید.

 


بیشتر بخوانیم : انتخاب اسباب بازی مناسب کودکان در سنین مختلف

خلاقیت کودکان

خلاقیت یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که کودکان می‌توانند در زندگی خود داشته باشند. خلاقیت به کودکان کمک می‌کند تا مشکلات را حل کنند، ایده‌های جدیدی ارائه دهند و دنیای اطراف خود را به طور متفاوتی ببینند.

در اینجا چند راه برای افزایش خلاقیت در کودکان آورده شده است:

1. محیطی خلاق و پرورنده ایجاد کنید.

کودکان برای اینکه خلاق باشند، به محیطی نیاز دارند که در آن احساس امنیت و آرامش کنند. محیطی که در آن تشویق شوند و از اشتباه کردن نترسند.ایجاد محیطی برای رشد خلاقیت کودک ما و اینکه ما بتوانیم فضای گفت و گو در منزل با فرزندمان داشته باشیم.

2. برای کودکان فرصت‌های اکتشافی فراهم کنید.

کودکان باید فرصت داشته باشند تا دنیا را به طور مستقل کشف کنند. به آنها اجازه دهید تا با اشیاء مختلف بازی کنند، سوالات بپرسند و چیزهای جدید را امتحان کنند.

یکی دیگر از راهکارهای افزایش خلاقیت ایجاد فضایی برای بیان ایده ها و نظرات است یعنی ما می توانیم در باره بعضی از مسائل از کودک بخواهیم ایده و نظری را که دارد بیان کند و حتی اگر ایده مسخره ای هم بود قبول میکنیم چون فقط می خواهیم فرزندان در این امر مشارکت داشته باشند و اصلا برای ما مهم نیست که این نظر اجرایی است یا نه

3. از بازی و فعالیت‌های خلاقانه حمایت کنید.

فعالیت‌های هنری؛ بهترین روش کشف خلاقیت‌های کودکان است . بازی و فعالیت‌های خلاقانه مانند نقاشی، بازی های فکری ، مجسمه‌سازی، موسیقی و داستان‌سرایی ،خمیر بازی می‌توانند به کودکان کمک کنند تا خلاقیت خود را پرورش دهند.

4. به کودکان اجازه دهید تا خودشان تصمیم بگیرند.

به کودکان اجازه دهید تا در مورد فعالیت‌های خود، لباس‌های خود و نحوه گذراندن وقت خود تصمیم بگیرند. این کار به آنها کمک می‌کند تا استقلال و خلاقیت خود را پرورش دهند.

یکی از تمرین های ایجاد تفکر خلاق در کودک این است که از او بخواهید چیزهای نیمه تمام را تمام کند.

5. از کودکان در انجام کارهای خلاقانه کمک بخواهید.

از کودکان در انجام کارهای خلاقانه مانند آشپزی، باغبانی و تزئین خانه کمک بخواهید. این کار به آنها کمک می‌کند تا احساس ارزشمندی کنند و خلاقیت خود را به کار گیرند.


بیشتر بخوانیم : راهکارهای مؤثر برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

افزایش خلاقیت کودک

6. از کودکان در مورد ایده‌هایشان سوال بپرسید.

از کودکان در مورد ایده‌هایشان سوال بپرسید و به آنها گوش دهید. این کار به آنها نشان می‌دهد که به ایده‌هایشان اهمیت می‌دهید و به آنها کمک می‌کند تا خلاقیت خود را پرورش دهند.

7. از کودکان بخواهید تا داستان‌های خود را تعریف کنند.

از کودکان بخواهید تا داستان‌های خود را تعریف کنند. این کار به آنها کمک می‌کند تا خلاقیت خود را به کار گیرند و مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند.

8. برای کودکان کتاب بخوانید.

خواندن کتاب برای کودکان می‌تواند به آنها در پرورش خلاقیتشان کمک کند. کتاب‌ها می‌توانند به کودکان ایده‌های جدید بدهند و به آنها کمک کنند تا دنیای اطراف خود را به طور متفاوتی ببینند.فکر می‌کنم بهترین هدیه‌ای که والدین می‌توانند به فرزند خود بدهند، کتاب خواندن است.

9. کودکان را به موزه‌ها و مکان‌های خلاقانه ببرید.

بردن کودکان به موزه‌ها و مکان‌های خلاقانه مانند کتابخانه‌ها، تئاترها و کنسرت‌ها می‌تواند به آنها در پرورش خلاقیتشان کمک کند.

10. از کودکان بخواهید تا چیزهای جدید را امتحان کنند.

از کودکان بخواهید تا چیزهای جدید را امتحان کنند. این کار به آنها کمک می‌کند تا از منطقه امن خود خارج شوند و خلاقیت خود را پرورش دهند.

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید به کودکان خود کمک کنید تا خلاقیت خود را پرورش دهند و به افراد خلاق و نوآور تبدیل شوند.


بیشتر بخوانیم : راهنمای جذاب برای آموزش رنگها به کودکان


کلام پایانی

از آنجایی که خلاقیت کودک فواید بسیاری دارد و موجب میشود او به فردی شادتر، مثبت تر و موفق تر تبدیل شود لازم است برای بهبود خلاقیت کودک در سنین 5 سالگی کارهایی انجام دهید. زیرا خلاقیت مهارتی است کسب کردنی حتی اگر در ژنتیک فرد نباشد با آموزش از سوی خانواده ها در سن درست میتواند موجب تولید و افزایش خلاقیت در فرد شود. آشپزی، موسیقی، نقاشی، ورزش، طبیعت گردی و قصه سازی با تخیل گرایی از جمله راه های افزایش خلاقیت اند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ بنفشه سر بزنید.

دیدگاه شما
  • نام و نام خانوادگی :*
  • ایمیل :*
  • نظر :*
لطفا صبر کنید ....